Cele ogólne:
- rozbudzenie zainteresowania książką, literaturą dla dzieci
- rozwijanie spostrzegawczości
- kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
1) Kto jest potrzebny, aby powstała książka? – rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie filmu edukacyjnego Jak powstaje książka
Link: https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
i fragmentów książki Zofii Staneckiej Basia i Biblioteka.
W bibliotece - Zofia Stanecka
(…)
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić. – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?
– W bibliotece! – zawołała Basia.
– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawio-nym głosem.
Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.
Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.
– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisa¬niem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…
– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.
Autorka roześmiała się.
– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O super¬ moc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.
– Wrotki! – ucieszył się Karol.
– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)
Rodzic może zadać dziecku pytanie:
- Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia)
- Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia?
- Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci?
- Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka? Dziecko podaje swobodne odpowiedzi. Rodzic nakierowuje dziecko tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza.
2) Zapoznanie z piosenką Bajeczki -
Link: https://www.youtube.com/watch?v=Sl7d6RvqTWM
Tekst piosenki :
Bajeczki - sł. Urszula Piotrowska muz. Magdalena Melnicka-Sypko
1.Na pólkach mieszkają książeczki..
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam..
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam.
2.W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
królewnę, co spała na wieży,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą.
3.A kiedy się dziecko zasłucha,
to wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
– Omówienie treści piosenki.
Rodzic może zadać pytania: O czym opowiadają baśnie? Jakie postacie często występują w baśniach? Kto lubi słuchać, jak ktoś mu czyta książkę? Dlaczego?
3) Policz ile książek jest na każdej półce - zadanie z książkami PDF - czekamy na wasze odpowiedzi :)
4) Z książką na głowie - zabawa ruchowa
Zachęcamy do zabawy z książką na głowie, czyli jest to nic innego jak wyścig z rodzeństwem/ rodzicami którzy również mają na głowie książkę. Podczas zabawy trzeba starać się aby książki nie spadły z głowy - czekamy na zdjęcia. Udanej zabawy! :)
5) Czyj to znaczek ? – Ciekawe czy pamiętacie swoje znaczki w szatni? Poniżej przesyłamy zdjęcia 3 znaczków , napiszcie do nas na maila do kogo one należą .
Przypominamy o częstym i dokładnym myciu rączek - link
https://www.youtube.com/watch?v=xLdhe8s34hM&t=5s
#zostańwdomu
Buziaki od Pań z grupy zielonej! :*