05.05.2020 Jak powstała Warszawa?

Cele:

- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat usłyszanej legendy
- rozwijanie umiejętności manualnych

 

1. Katechizm polskiego dziecka – utrwalenie wiersza.

https://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M

 

2. Jedzie pociąg z daleka – zabawa orientacyjno -porządkowa.

Dzieci wraz z rodzicami / rodzeństwem tworzą pociąg, śpiewając piosenkę kilkakrotnie – raz cicho, raz głośniej, raz wolno, raz szybciej, cienkim głosikiem, grubym głosem.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=E0mJZtUP_yY

Tekst piosenki w podstronie: Teksty

 

3. „Jak powstała Warszawa?” – formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie legendy „Wars i Sawa” Joanny Kończak.


Gdy rybak Wars wypłynął na połów, zobaczył w rzece dziwną, wielką rybę. Z ciekawości podpłynął bliżej. To nie była ryba, ale syrena. Miała ciało pięknej dziewczyny i rybi ogon. Nazywała się Sawa. Wars zakochał się w syrenie, a ona w nim. Syrena nie chciała dłużej żyć w rzece. W magiczny sposób ogon Sawy odmienił się w ludzkie nogi. Szczęśliwa para zamieszkała w chacie nad Wisłą. Pewnego razu zapukał do nich gość. To był książę Ziemomysł, który zgubił się na polowaniu. Wars i Sawa nie wiedzieli, jak ważna osoba do nich trafiła. Z dobroci przyjęli wędrowca pod dach, nakarmili i przenocowali. Książę wyznał potem, kim jest. Podziękował szczerze za pomoc i powiedział: „Ziemie te na zawsze Warszowe zostaną”. Warszawa zyskała więc swoją nazwę, by wszyscy pamiętali o dobrym sercu Warsa i Sawy.


Rodzic zadaje pytania do legendy:
- Co zobaczył rybak, gdy wypłynął na połów?
- Co się okazało, gdy podpłynął bliżej?
- Jak wyglądała syrena? Jak miała na imię?
- Co się stało, gdy rybak i syrena zakochali się w sobie?
- Gdzie zamieszkała szczęśliwa para?
- Kto pewnego dnia zapukał do ich chaty? Wars i Sawa nie wiedzieli, że ten człowiek to książę. Jak go przyjęli? Jak odwdzięczył się książę gospodarzom?
- Od czego Warszawa uzyskała swą nazwę?

 

4. „Wars i Sawa” – dzieci wykonują pracę w książce str. 33.

Syrenka została symbolem Warszawy i znajduje się w herbie tego miasta.

Można omówić herb Warszawy na podstawie ilustracji w pdf.

 

5. Zestaw ćwiczeń ruchowych - „Mali żołnierze”

Dzieci maszerują po dywanie podnosząc wysoko kolana. Na słowa: saperzy na poligonie - dzieci czołgają się po podłodze.

 

Dla chętnych:

Karta pracy: „Syrenka” w pdf. - ćwiczenie grafomotoryczne

 

Miłej pracy z zadaniami:)

Pozdrawiam gorąco i ściskam :):)