Cele:
- uświadomienie dziecku znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin
- zachęcanie dzieci do aktywności badawczej
1. „Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!” – praca z mapą w pdf.
Dzieci pokazują na mapie, gdzie są góry i Morze Bałtyckie. Przypominają znaczenie kolorów na mapie. Wymieniają elementy oznaczone kolorem niebieskim. Rodzic pokazuje Wisłę, od jej źródła do ujścia. Dzieci kreślą w powietrzu płynącą rzekę – też od południa ku północy.
2. „Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?” – ilustrowana pogadanka na temat roli rzeki w życiu człowieka – obrazki w pdf.
Rodzic kolejno pokazuje ilustracje w pdf. i tłumaczy „Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami”?
- ilustracja przedstawiająca rosnące zboże: - rodzic mówi: Nad rzekami, po wylewach, była bardzo dobra urodzajna ziemia, gdzie ludzie uprawiali rośliny
- ilustracja przedstawiająca zwierzęta hodowlane pijące wodę – rodzic mówi: Bliskość rzeki była ułatwieniem przy hodowli zwierząt
- ilustracja przedstawiająca dzikie zwierzęta nad rzeką – rodzic mówi: Nad rzeką żyły różne gatunki dzikich zwierząt, na które w dawnych czasach polowano.
- ilustracja przedstawiająca dom nad rzeką – rodzic mówi: Ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szybki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowania, prania, sprzątania
- ilustracja przedstawiająca ryby w rzece- rodzic mówi: Ludzie łowili ryby, by zdobyć pożywienie
- ilustracja przedstawiająca łódź na rzece, a w niej towary – rodzic mówi: Rzeka służyła ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów.
3. „Budujemy mosty” – słuchanie wiersza Zofii Bronikowskiej i konstruowanie budowli z klocków – przeliczanie klocków.
– Masz już klocki?
– Mam!
– Usiądź sobie tam,
a ja tu – na wprost…
zbudujemy most!
Na tym pierwszym będą tory,
bo most będzie kolejowy…
A ten drugi most
wspaniały!
Auta będą tu jechały
i tramwaje. I… co chcesz!
– A most trzeci?
– Będzie też!
Po tym trzecim, białym moście
przyjdą do nas lalki w goście…
Śliczne lalki – malowanki,
kolorowe wycinanki!
O… już idą!
Patrz!...
Więc się teraz pobaw z nami,
a jak będzie czas,
to dom lalkom zbudujemy,
dom piękny – jak nasz!
Rodzic zadaje pytania:
- W co chciało się bawić to dziecko?
- Co będzie na pierwszym moście?
- Co będzie jeździło po drugim moście?
- Dla kogo będzie trzeci most?
- Co dziecko zaplanowało jeszcze zbudować?
Czekam na zdjęcia waszych budowli z klocków :):)
4. „Czy wodę z rzeki można pić?” – eksperyment na podstawie filmu edukacyjnego dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=b7NPBi7-Sk8
5. Pamiętajcie o częstym i dokładnym myciu rączek - piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=xLdhe8s34hM
Miłej zabawy z zadaniami :)
Pozdrawiam :)