Cele:
- Kształtowanie u dzieci świadomości cykliczności w przyrodzie – pory roku.
- Zaznajamianie dzieci z różnym rodzajem prac w gospodarstwie w odniesieniu do pory roku.
1. „Kolory pór roku” – zabawa dydaktyczna z rymowanką.
Potrzebne będą 4 kolorowe kartki – zielona, żółta, czerwona, biała. Każdy kolor symbolizuje inną porę roku: zielona kartka- wiosna, żółta kartka - lato, czerwona kartka - jesień, biała kartka-zima. Rodzic recytuje rymowankę unosząc kartkę z odpowiednim kolorem do góry.
Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.
Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.
Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.
Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.
Następnie podnosimy tylko kolorowe kartki, a dziecko samo powtarza rymowankę.
2. „Dziwne kroki” – zabawa ruchowa.
Dzieci swobodnie chodzą po pokoju naśladując chód: kwoki z jajem, świątecznego zajączka, pisklaka, który dopiero wykluł się z jaja, brykającego baranka.
3. „Mam dużo pracy!” – rozmowa na temat pracy rolnika w każdej z pór roku na podstawie ilustracji w pdf. ( zbiór owoców, zaoranie pola, przycinanie gałęzi, rąbanie drzewa, sianie zboża, rozsypywanie na pole nawozu, żniwa – źródła internetowe).
Rodzic czyta teksty dotyczące pór roku na wsi, dziecko naśladuje czynności, które wykonuje rolnik. Po przeczytaniu dziecko zgaduje w jakiej porze roku, rolnik wykonuje te prace, podnosząc odpowiedni kolor kartki do góry.
Dni robią się coraz krótsze i należy spieszyć się, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. To czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Wkrótce rolnik zaorze pole i zasieje nowe zboże. ( Jesień)
Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem.( Zima)
Trawa już się zieleni i zwierzęta wychodzą na łąkę . Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. To czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się: kurczęta, cielęta i źrebięta. ( Wiosna)
Na wsi to czas żniw , czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniku zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze. (Lato)
4. „Jak wygląda pole wiosną, latem, jesienią i zimą?” – wykonanie plakatu.
Dzieci dzielą kartkę A3 na 4 części lub wybierają sobie jedna porę roku i na podstawie dzisiejszych ilustracji i opisu prac rolnika w poszczególnych porach roku, malują jak wygląda pole wiosną, latem, jesienią i zimą, farbami, kredkami, lub pastelami.
Czekam na zdjęcia Waszych prac :):)
5. " Jajko" – masaż relaksacyjny.
Rodzic czyta wierszyk, mówiąc i pokazując, jakie ruchy mają wykonywać dzieci na plecach mamy/ rodzeństwa.
A to co? A to co?
Jajko drogą szło. Stukamy palcami od dołu pleców ku górze
Napotkało „patelnię”. Na czubku głowy robią okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem.
I udaje jajecznicę. Wykonują ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi.
6. „ Która z kolei...” - karta pracy w pdf.
Dzieci kolorują zgodnie z poleceniami zwierzęta.
Można także zapytać:
Który piesek nie został pokolorowany?
Który z kolei jest konik?
Która z kolei jest rybka?
Która z kolei jest papuga?
Miłej zabawy z zadaniami :):)
Pozdrawiam serdecznie :):)