17.04.2020 Cały rok na wsi

Cele:

- Kształtowanie u dzieci świadomości cykliczności w przyrodzie – pory roku.

- Zaznajamianie dzieci z różnym rodzajem prac w gospodarstwie w odniesieniu do pory roku.

 

1. „Kolory pór roku” – zabawa dydaktyczna z rymowanką.

Potrzebne będą 4 kolorowe kartki – zielona, żółta, czerwona, biała. Każdy kolor symbolizuje inną porę roku: zielona kartka- wiosna, żółta kartka - lato, czerwona kartka - jesień, biała kartka-zima. Rodzic recytuje rymowankę unosząc kartkę z odpowiednim kolorem do góry.

  • Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.

  • Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.

  • Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.

  • Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.

Następnie podnosimy tylko kolorowe kartki, a dziecko samo powtarza rymowankę.

 

2. „Dziwne kroki” – zabawa ruchowa.

Dzieci swobodnie chodzą po pokoju naśladując chód: kwoki z jajem, świątecznego zajączka, pisklaka, który dopiero wykluł się z jaja, brykającego baranka.

 

3. „Mam dużo pracy!” – rozmowa na temat pracy rolnika w każdej z pór roku na podstawie ilustracji w pdf. ( zbiór owoców, zaoranie pola, przycinanie gałęzi, rąbanie drzewa, sianie zboża, rozsypywanie na pole nawozu, żniwa – źródła internetowe).

Rodzic czyta teksty dotyczące pór roku na wsi, dziecko naśladuje czynności, które wykonuje rolnik. Po przeczytaniu dziecko zgaduje w jakiej porze roku, rolnik wykonuje te prace, podnosząc odpowiedni kolor kartki do góry.

  • Dni robią się coraz krótsze i należy spieszyć się, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. To czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Wkrótce rolnik zaorze pole i zasieje nowe zboże. ( Jesień)

  • Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem.( Zima)

  • Trawa już się zieleni i zwierzęta wychodzą na łąkę . Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. To czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się: kurczęta, cielęta i źrebięta. ( Wiosna)

  • Na wsi to czas żniw , czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniku zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze. (Lato)

 

4. „Jak wygląda pole wiosną, latem, jesienią i zimą?” – wykonanie plakatu.

Dzieci dzielą kartkę A3 na 4 części lub wybierają sobie jedna porę roku i na podstawie dzisiejszych ilustracji i opisu prac rolnika w poszczególnych porach roku,  malują jak wygląda pole wiosną, latem, jesienią i zimą, farbami, kredkami, lub pastelami.  

Czekam na zdjęcia Waszych prac :):)

 

5. " Jajko" – masaż relaksacyjny.

Rodzic czyta wierszyk, mówiąc i pokazując, jakie ruchy mają wykonywać dzieci na plecach mamy/ rodzeństwa.

A to co? A to co?

Jajko drogą szło. Stukamy palcami od dołu pleców ku górze

Napotkało „patelnię”. Na czubku głowy robią okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem.

I udaje jajecznicę. Wykonują ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi.

 

6. „ Która z kolei...” - karta pracy w pdf.

Dzieci kolorują zgodnie z poleceniami zwierzęta.

Można także zapytać:

Który piesek nie został pokolorowany?

Który z kolei jest konik?

Która z kolei jest rybka?

Która z kolei jest papuga?

 

Miłej zabawy z zadaniami :):)

Pozdrawiam serdecznie :):)